Kollektivtrafiken i Slussen

Slussen byggs om för att bli en attraktiv mötesplats, minska risken för översvämningar i Stockholm och Mälardalen och skapa en effektiv knutpunkt för dig som reser kollektivt. Ombyggnaden är nödvändig och påverkar kollektivtrafiken under byggtiden.

Detta gör vi

Vi säkerställer att kollektivtrafiken fungerar. Vi arbetar tillsammans med Stockholms stad för att du ska kunna resa via Slussen under hela byggtiden.

Syfte

Framtidens Slussen blir en attraktiv mötesplats där du som resenär kan byta mellan bussar, tunnelbanan, Saltsjöbanan och Djurgårdsfärjan.

Vem påverkas och tidplan

Du som åker kollektivt får längre restider och omlagda resvägar under byggtiden. Slussen är en byggarbetsplats fram till 2027 och det kan därför vara rörigt när hållplatser och terminaler måste flyttas för att göra det möjligt att bygga om Slussen.

Från trafikplats till mötesplats

Slussen håller på att genomgå förvandling från en trafikplats till en mötesplats och attraktiv bytespunkt för dig som åker kollektivt. Samtidigt är ombyggnaden viktig för hela Mälarregionen eftersom själva slussarna byggs om för att minska risken för översvämning. 

Bussar på Katarinavägen vid nya Slussen.

Bussar på Katarinavägen vid nya Slussen.

Kollektivtrafiken påverkas av ombyggnaden

Vid Slussen möts bussar, tåg och båtar samt resenärer från Nacka, Värmdö och Stockholms innerstad. Trots att kollektivtrafiken är prioriterad under byggtiden kommer du som resenär att påverkas av omlagda körvägar, längre restider samt ändrade hållplatslägen och gångvägar.

Läs mer om den nya knutpunkten här

Det är SLs uppgift att tillsammans med trafikoperatörer och Stockholms stad ta fram bästa möjliga lösningar för kollektivtrafiken samtidigt som vi inte hindrar ombyggnaden av Slussen.

Större trafikomläggningar är komplicerade och en avvägning görs alltid mellan optimal trafikering kring Slussen och påverkan på övrig kollektivtrafik. Efter varje trafikomläggning följer en period av tillvänjning och justering innan lösningen fungerar som planerat.

Längre restid för resenärer från Nacka och Värmdö

En tillfällig bussterminal öppnade våren 2018 på Stadsgårdskajen kan Stockholms stad fortsätta ombyggnaden av Slussen. 

Den tillfälliga bussterminalen kommer att användas till cirka 2025. Då ska nya bussterminalen i Katarinaberget vara klar och kan ta emot bussarna från Nacka och Värmdö. Den tillfälliga bussterminalen rivs därefter och Saltsjöbanans dubbelspår in till Slussen kan börja läggas.

Läs mer om den nya bussterminalen i Katarinaberget här

Saltsjöbanan vänder vid Henriksdal

Saltsjöbanans tåg trafikerar inte Slussen under ombyggnaden eftersom ändstationen har rivits. Tågtrafiken ersätts därför av bussar på sträckan Henriksdal-Slussen. År 2027 planeras Saltsjöbanans tåg att trafikera Slussen igen.

Läs mer om Slussen på Stockholms stads hemsida

Kontakt

SL Kundtjänst – för dig som är privatperson
08-600 10 00 
sl.se

Trafikförvaltningens presstjänst – för media
08-123 315 50
press.tf@regionstockholm.se

  • Senast granskad: 5 februari 2024